Předně bychom si měli uvědomit, proč se vlastně zimní pneumatiky používají, a jaký je rozdíl mezi zimním a letním obutím. Zimní pneumatika se na první pohled podobá té letní, liší se pouze typem vzorku. Zásadní rozdíl však spočívá v pryžové směsi. Ta je měkčí než u letních pneumatik, je to z toho důvodu, aby se zvýšila přilnavost ke kluzkému povrchu sněhu a námrazy, a aby byl vůz lépe ovladatelný. Letní pneumatiky jsou příliš tvrdé na to, aby byly v zimních podmínkách bezpečné. Zimní vzorek navíc lépe odvádí vodu a sníh od kol, což přispívá k větší adhezi (přilnavosti) a k jízdě bez smyku v optimální stopě na silnici.
Ne každý výrobce zimních pneumatik nabízí kvalitní výrobek
V supermarketech se dají zakoupit levné zimní pneu, ale jsou to většinou nekvalitní produkty původem z asijských zemí. Šetřit na pneumatikách se zrovna nevyplácí, proto byste je měli pořídit v pneuservisu, nebo je zakoupit ve specializovaných obchodech.
Zásadní pro výběr zimních pneumatik je jejich správná velikost. Musí vždy odpovídat parametrům, které uvádí výrobce vozu. Pneumatika také musí pochopitelně pasovat do ráfku a ten je rovněž přesně stanoven výrobcem. Montáž pneumatiky na nevhodný rozměr ráfku, nebo celého kola i s ráfkem, který neodpovídá technické specifikaci, může vést k havárii!
Jízda se zimními pneumatikami v zasněžené krajině svádí mnohé řidiče ke sportovnímu výkonu za volantem. Představí si, že jsou součástí zimní rallye, a domnívají se, že je zimní gumy spasí. Pro automobilové závodníky jsou určeny speciální zimní pneumatiky, které se však nehodí do běžného provozu.
Náhradní sada disků se zimním obutím
Nejvýhodnějším řešením pro motoristy je mít druhou náhradní sadu disků, které se osadí zimními pneumatikami. V pneuservisu se taková kompletní kola vyváží a jsou pak připravena pro zimní provoz. Vhodné je zajistit nákup zimních pneu včas v průběhu jara a léta, kdy nejsou pneuservisy přeplněné, proběhne to hladce a poměrně rychle, většinou na počkání. Pak už jen před zimou vyměníte celá kola za zimní sadu, třeba svépomocí na rampě, nebo s heverem.
Současným trendem je zimní pneu s asymetrickým designem pro ideální jízdu v mokrém terénu i na zasněžených silnicích. Rozlišuje se u nich ovšem vnitřní a vnější strana pneumatiky a musí se tedy dodržet správný směr otáčení. Taková kola se pochopitelně nesmí nasadit obráceně, jinak se jejich jízdní vlastnosti naopak zhorší a může to vést i ke smyku a k nehodě.